fredag, maj 5

Like it or not – Redaktörn firar halvårsdag. Och The Best Of, hela listan.


I dag är det ett halvår sedan jag började blogga. Det har kanske varit ett litet steg för mänskligheten, men ett stort eller i alla fall roligt steg för mig.

Min syn på bloggfenomenet har förändrats under den här tiden. När jag drog igång i höstas tänkte jag på bloggar som något både nördigt (men kul) och hajpat* (men kul). I dag är bloggar en lika viktig informationskälla som mainstream-media för mig. Och då menar jag inte alltid bloggarnas egna innehåll, utan i hög grad deras funktion som filter och guider till annat intressant stoff.

(trumvirvel)
Ladies and bruces, här är Redaktörns bästa november 2005-maj 2006:

Tjena, har ni kravaller? Om riktigt dålig och okänslig radiojournalistik. November 2005

Därför suger Vår grundade mening. Samt: ont och gott - hela listan!
Om gnällig mediejournalistik. November 2005.

Persbrandt, Sjöberg, Tarras och de andra
Om vad kvällspressen egentligen vill, och vad man kan göra åt det. December 2005.

Sagan om Anna
Om vikten av att inte ha duschat före en presskonferens. Januari 2006.

En sportrubrik: Fack off, SJF
Om hur journalistförbundet rangordnar sina medlemmar. Mars 2006.

Råknull i Virserum och Laila Freivalds. Jo, det hänger ihop.
Om vad politiker ska ägna sig åt. Och inte. Mars 2006.

Macho – direkt från elevrådet
Om hur politiskt korrekthet vinner över kvalitet. April 2006.

Titta på de dumma bonnläpparna! - om sheriffen i Ryd och de andra
Om att välja att inte försöka förstå. April 2006.

Moralpanik? Kanske det. Men är det sant?
Om en skitartikel i Expressen och om debattörerna som struntade i att de spred lögner. April 2006.

Donnie Donut är journalistikens framtid
Om att i framtiden kommer vi alla vara Günther Wallraff i 15 minuter. Maj 2006.

Och till sist…
Fuljournalistik – collector’s edition
Om journalistikens villkor, gratisluncher, kundtidningar och vem är egentligen obunden?

Finns det fuljournalistik?

Fuljournalistik part II

Fuljournalistik, sista delen - och lite källkritik och en skitartikel i Expressen

Fuljournalistik – Lokko vs af Kleen

2 kommentarer:

Vigg sa...

Och vi som kommit in lite senare böjer våra and-nacke och gratulerar till denna högtidsstund... (lyfter en dansk pilsner skål på di!)

Redaktörn sa...

Jag rodnar och tackar.