söndag, maj 21

Därför borde etablerade journalister börja blogga

Jag har harvat på en hel del om hur traditionella nyhetsmedier förhåller sig och måste börja förhålla sig till bloggar och annan medborgarjournalistik på nätet. Läs till exempel här, här och här.

Via Andreas Ekströms blogg hittar jag nu den här intressanta artikeln i Press Gazette där Googles europachef talar om att etablerade journalister måste börja blogga för att vårda och upprätthålla styrkan i sina egna varumärken. Läs den.

2 kommentarer:

gudmundson sa...

Jag tycker att det vi främst lärt oss i den senaste härvan är att vi journalister borde ha en betydligt öppnare metoddiskussion. Att ständigt redovisa de resonemang som är grunden för våra publiceringar (eller brist på publiceringar).

För bloggarna agerade, tror jag, inte av folkpartistiska skäl, utan som reaktion på en bristfälligt genomtänkt publiceringspolicy. Tidningarna skrev inte, för det kunde vara förtal (påstod i alla fall juristerna på min firma), eller möjligen för att så gör man bara inte (när det gäller höga män i staten och inte Micke Persbrandt).

Och de argumenten är ju tvärdumma. Vilket bloggare och mediekonsumenter som inte lever kvar i pappersåldern genomskådar.

Jag är osäker på om det är bloggverktyget som är verktyget att föra diskussionen i, men det verkar ju vara lämpligt, just nu.

Själv skrev jag mest av lust. Och lite varumärkesbyggande anledningar. Skrev väldigt lite om jobbet, och om de mekanismer som styr detta.

Men det kanske skulle behövas.

Ingen vore gladare än jag om du övertalade dig närstående att inrätta en gruppblogg att diskutera journalistiska bedömningar i Sveriges största etermedieföretag.

Redaktörn sa...

Inga dumma idéer. Men som du vet är det en ganska inskränkt och traditionell bransch vi verkar i, så det kanske dröjer innan de blir verklighet.