tisdag, maj 16

Aftonbladet och den nya bildjournalistiken


Att allmänheten tipsar tidningar och skickar in egna bilder är inget nytt. Inte heller att tidningarna kan betala bra för riktigt bra tips och bilder.
Men den snabba tekniska utvecklingen förändrar också nyhetsrapporteringen radikalt. I dag kan vem som helst ta en bild med sin mobiltelefon och blixtsnabbt skicka den vidare.
Till Aftonbladet, till exempel. Som från och med i dag lanserar numret 71 000 för den som vill MMS:a eller maila in nyhetsbilder till tidningen. Årets bästa läsarbild kommer att belönas, med 71 000 kronor. Mycket pengar.

”Världen har förändrats och med den journalistiken. Läsarnas medverkan kommer att bli viktigare och viktigare”, säger Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin i den egna tidningen.

För en nyhetsförmedlare som Aftonbladet gäller det inte minst bildjournalistiken. Här dyker frågeställningar och dilemman upp som är minst lika intressanta som de inom textjournalistiken.

Amatörer som råkar befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle kan ta fantastiska nyhetsbilder. Bilden från värdetransportsprängningen i Hallunda (se ovan) är ett bra exempel.
Men amatörer tar också bilder som rutinerade pressfotografer aldrig skulle ta även om de var på plats. En erfaren pressfotograf vet vilka bilder som går att publicera, vet hur nära hon eller han kan gå, fotograferar inte likdelar och lemlästade barn. Och fejkar inte bilder.

Om detta uppstod en debatt efter bombdåden i London, då mängder av amatörbilder blixtsnabbt spreds både i tv och över nätet. I många fall var enskilda personers hemsidor och boggar nyhetsledande.
Läs mer om amatörfotograferna och bomberna i Hans Månsons kolumn i Pressens Tidning från augusti 2005.

Vilka bilder komer bildredaktörerna på Aftonbladet och Expressen att kunna välja mellan efter nästa stora olycka i Sverige? Efter ett bombdåd?
Kommer det att spela någon roll vilka bilder de väljer när alla med en dator kommer att ha obegränsad tillgång till samma bildmaterial?

Inga kommentarer: