torsdag, april 27

Fuljournalistik – Lokko vs af Kleen

Nu börjar det bli riktigt roligt. Andres Lokko, som gnällde över att Ebba von Sydow och Per Nilsson gjorde reklam för MQ i vintras, är själv sponsrad av Levi’s. Om detta skriver Björn af Kleen i Sydsvenskan – och Lokko svarar.

Lokko slingrar sig elegant och har en poäng när han skriver:

”Och att vid sidan av journalistiken och ens kritikerroll författa texter till modekataloger, sleevenotes till skivor eller biografier till nya små band man tycker om eller skriva förord till böcker är, för mig, inte speciellt märkligt. Den som själv vet exakt varför han eller hon gör något har inga problem med att skilja på dessa roller och uppdrag.”

Men det som får Lokkos resonemang att halta tycker jag dels är hans tidigare utfall mot von Sydow och Nilsson (sten i glashus), dels det faktum att han själv är ett mycket starkt varumärke (och det är ju därför Levi’s produktplacerar på honom, som de själva säger).
Det är en sak att mot arvode skriva i en tidning från Levi’s, en annan att som hyllad stiljournalist mörka att man är en vandrande reklampelare.

(Via Vassa Eggen och Gunilla Kinn)

Inga kommentarer: