fredag, april 7

Trevlig helg, typ

Det har varit en stilla vecka i förorten. I bloggvärlden händer desto mer. Jag har de senaste dagarna lite försiktigt lagt näsan i blöt i ett par diskussioner: Den här lätt bisarra pajkastningen kring Mustafa Can och Elitlistan (Cans artikel ur DN hittar du här, vill du läsa vad jag skrev om listan när det begav sig klickar du här), och ett något mer sansat meningsutbyte hos Isobel om Expressens namn- och bildpublicering i Hagamannen-historien.

Namnpublicering är ingen lätt fråga. Själv känner jag att den generella hållningen att inte namnge misstänkta brottslingar innan de dömts ger en viss publicistisk kompass. Jag skulle kunna räkna upp ett antal undantagsfall – men den misstänkte Hagamannen är inte ett av dem. Expressen är ute och cyklar. Igen.

Etikforskaren Tomas Brytting och jag har kanske inte alltigenom samma åsikter om kvällstidningsjournalistik. Men hans artikel i dagens SvD om skillnaden mellan allmänintresse och det allmänheten är intresserad av är bra och tänkvärd.

Inga kommentarer: