torsdag, april 20

Aftonbladet, Expressen och bloggarna

I dag lanserar Aftonbladet sin bloggtjänst, en dryg månad efter Expressen. Aftonbladet väljer också att göra det under det egna varumärket, om än med mindre logga på själva bloggsidorna.
Som ett steg i sin bloggsatsning köpte Aftonbladet Bloggportalen av författaren och bloggaren Sigge Eklund, som också från och med nu bloggar om bloggar (puh!) här.

I början av mars skrev jag och funderade över hur högt i tak det kommer att vara på Expressens bloggsidor. Tidningen – liksom nu även Aftonbladet – lånar ju ut sitt varumärke till vem som helst.
Och hur högt i tak är det då? Ganska högt, tycks det. Expressens populäraste blogg handlar om partnerbyten och gruppsex, på andra plats kommer bloggen ”Han tog mig rakt upp och ner... nu vill jag ha mer!”. Inget fel i det, men jag är rätt nyfiken på hur diskussionerna gått på redaktionerna när det gäller kontroversiellt material.

Både Aftonbladet och Expressen har dock en anmälningsfunktion på sina bloggsajter, och markerar på så sätt att det finns en gräns för vad bloggarna får skriva – trots att varje bloggare är sin egen ansvarig utgivare. Var den gränsen går är ju omöjligt för mig att veta, och jag vet inte heller om Expressen hittills tyckt att gränsen passerats någon gång och då vidtagit några åtgärder. Någon som vet?

”Det här är ett led i att förändra journalistiken från att vara en megafon till att bli en dialog”, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör på aftonbladet.se i dag. Klart han har rätt.

Jag kanske överdriver när jag spekulerar om att tidningarna riskerar integriteten i sina varumärken när de lånar ut dem till vem som helst.
Inte minst Aftonbladet har ju målmedvetet och framgångsrikt gjort en varumärkesförflyttning de senaste åren och förknippas nu med så mycket mer än en lösnummersåld tabloidtidning. Men oavsett om det handlar om webb, text-tv, sportmagasin eller radio har Aftonbladet hittills stått som avsändare. Nu släpps läsarna, allmänheten, in och får låna avsändarens namn och i någon mån trovärdighet.

Det är en spännande utveckling. Vi får se om den är okomplicerad.

2 kommentarer:

Ulrika Ingemarsdotter sa...

Jag kanske överdriver när jag spekulerar om att tidningarna riskerar integriteten i sina varumärken när de lånar ut dem till vem som helst.

Jag skulle vilja vända på det och fråga om det inte är bloggarna som förlorar på att blogga under till exempel Aftonbladets namn. En tanke, som jag ser det, med att blogga är ju just att kunna göra det autonomt - och hur kan man göra det om ens ord riskerar att bli censurerat?

Jag har skrivit en artikel om just detta, som kommer att vara med i kommande nummer av Retorikmagasinet. Dessutom kommer jag att lägga upp artikeln på min egen blogg.

Redaktörn sa...

Du har naturligtvis rätt. Mitt resonemang är ju utifrån ett varumärkes- och utgivarperspektiv. Bloggare som du och jag har ändå kontroll över våra varumärken, om man nu kan kalla dem det. Vill vi inte förknippas med en viss bloggportal kan vi välja en annan.
I till exempel Aftonbladets fall släpper tidningen kontrollen över sitt 176 år gamla varumärke. Det tycker jag är intressant.

Men visst känns det beige med risken att tidningarnas bloggare censureras.

Kul att du läser min blogg, förresten! Nu ska jag läsa din.