torsdag, april 6

En liten härdsmälta på biblioteket


Hallands Nyheter presenterar dagens bästa snackis: på en skola i Falkenberg är inte eleverna välkomna i biblioteket om trosor eller kalsonger syns över byxlinningen eller om de bär keps.
Jag antar att regeln inte blir långlivad när nu både skolans rektor och bibliotekarien fått sitt pinsamma beslut uppmärksammat i både Ekot, Aftonbladet och lite varstans.

Tyvärr har jag inte hittat någon bild på bibliotekarien, så jag kan inte uttala mig om hennes klädstil. Men jag har länge saknat ett generellt förbud mot beiga koftor, ullkjolar, knäkorta nylonstrumpor och sandaler.

5 kommentarer:

Lisa sa...

Rektorn då? Är inte hans/hennes klädstil relevant?

Redaktörn sa...

Tänkte komma till det. Här krävs krafttag mot mancesterkavajer med skinnskodda armbågar och Eccoskor.

Anonym sa...

Låt mig börja med att fastslå att jag håller med dig i sak: klädkod på skolbibliotek är larvigt. det är ett säkert sätt för vuxenvärden att visa hur dålig kontakt de har med kidsen egentligen och det motverkar bara sitt syfte.

Men så kom detta: "Men jag har länge saknat ett generellt förbud mot beiga koftor, ullkjolar, knäkorta nylonstrumpor och sandaler". Jag antar att det är en stereotyp bild av bibliotekariekåren du åsyftar. Antagligen uppfyller jag bara dina mytbilder genom att kommentera detta, men jag tar på mig kamikazedräkten (utan knäkorta nylonstrumpor) och gör det ändå. Jag är bibblare och tycker att denna återigen reproducerade bild är lite trist... och framför allt inte särskilt up to date. Det ser liksom inte ut så på svenska bibliotek längre (om det någonsin gjort det).

Nej, jag blir inte sur. Ja, jag har sinne för humor. Ja, jag fattar att du egentligen inte har denna generaliserade bild heller. Ja, jag fattar att du skrev så för att göra en poäng på nyheten om det fåniga häng-beslutet. Nej, jag tar inte åt mig personligen.
Men jag tycker ändå att den gamla bibliotekariehumorn känns rätt trist och förlegad. Läs gärna på min blogg under "bibliotekssvängen" där jag skrivit en del om detta fenomen.

Annars spärrar jag fan ditt lånekort! ;)

Redaktörn sa...

Oups, där fick man.
Först vill jag tacka för att du läser min blogg och tagit dig tid att skriva ett bra inlägg.
Jo, det är väl möjligt att jag försökte knipa några väl enkla poäng med min förvisso fördomsfulla karikatyr av ditt skrå.
Men jag tycker att schabloner kan vara både kul och intressanta. Journalistyrket och journalister är också något som många människor har stereotypa uppfattningar. Det vet man inte minst om man jobbat på kvällstidning.

Och det är ju för att jag gillar bibliotek jag tycker att byxmodell inte ska avgöra om man har tillträde till dem eller inte.

Jag hoppas jag lyckas bättre nästa gång jag försöker vara rolig.

Redaktörn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.