tisdag, april 18

Han kan väl maila budgeten?


Ärligt talat. Vad är det för ljushuvud som kommit på att finansministern ska ta budgeten till riksdagen i ett USB-minne? Visserligen i ett sidenband om halsen, men… hur högtidligt känns det? Förr var budgeten en försvarlig bunt papper och det syntes liksom att det låg lite jobb bakom.
När Pär Nuder paraderade i väg till riksdagen i morse såg han mest ut som en glad knatte som hittat en cigarettändare på gatan på väg till plugget.
Det ser kort sagt lite fisigt ut. Och det är väl ingen som på allvar tror att regeringens budgetproposition verkligen transporteras från finansdepartementet till riksdagen mellan Nuders tumme och pekfinger?

Jag är inte säker, men jag tror att det är i Holland som regeringens budget levereras till parlamentet med kavallerieskort i 1800-talsuniformer. Lite larvigt kanske, men onekligen högtidligt.

Annars tycker jag Nuder imponerade som debattör i riksdagen i dag. Han får inte min röst, men han var den skarpaste talaren.

1 kommentar:

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

Jag har - från en säker källa förstås - hört att när Erik Åsbrink för första gången hade budgetproppen på en CD, så var det för att man inte hade hunnit få pappersexemplaret från tryckeriet. Kanske är det samma sak nu; vem vet vad som finns i USB-minnet