onsdag, juli 12

Vår grundade mening om journalistik, reklam och allt det där

I morgon är jag (om jag inte klipps bort) med i P1:s Vår grundade mening. Rakel Chukri gör ett reportage om förhållandet mellan journalistik och reklam i medierna. Hon har intervjuat mig och vi talade bland annat om många journalisters oförmåga eller ovilja att se att deras jobb är en del av en affärsverksamhet.

Det var första gången jag intervjuades i radio, och det kändes skitknepigt. Jag har verkligen ingen aning om det jag sade hängde ihop över huvud taget. Det är möjligt att jag framstår som en råkommersiell cyniker, vi får väl lyssna. Torsdag 15.25 i P1, repris 20.03, natten till lördag 01.00 och lördag 11.03.

Jag brukar inte gilla Vår grundade mening. Så jag får väl se min medverkan som en sorts infiltration för att förbättra programmet.

Här är några länkar till sådant jag skrivit om journalistikens villkor och annat som jag antar tangerar vgm-reportagets innehåll:

Ekot och Studio Ett gör hellre ett dåligt jobb än ”gratisreklam”

Favorit i repris: journalistik är business

Journalistik, textreklam och Efva Attlings fula vinglas

Finns det fuljournalistik?

Fuljournalistik part II

Fuljournalistik, sista delen - och lite källkritik och en skitartikel i Expressen

Fuljournalistik – Lokko vs af Kleen

Det är alltid någon som betalar

4 kommentarer:

Vigg sa...

Lyssnarjuryn skall fälla ett omdöme efter att ha hört inslaget... Å inte är vi nådiga nej då.. ;) (om det nu inte är refuserat vill säga..)

Anonym sa...

jag ska lyssna.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Jag är också med i samma program. Rakel intervjuade mig apropå min lista på all bjudsprit jag hällt i mig i Visby.

Anonym sa...

Coolt, du fick vara den Vettiga Snubben ju! Satt som en smäck där emellan Stackars, han-i-det-blå och Cyniske Sakari.