tisdag, maj 23

Bloggmaknadsföring, Jönsson och jag

Martin Jönsson på Svenska Dagbladet är en tung och bra medieskribent. Nu startar han en ”nyhetslogg” på nätet, här är adressen.

Intressant är att SvD tycks ha valt bloggvärlden som en kanal i lanseringen. Jag är nog inte den enda som bloggar om media som fick det här mailet nyss:

”Hej!

I morgon öppnar SvD:s Martin Jönsson sin nya nyhetslogg där han kontinuerligt kommenterar och analyserar reklam- och mediebranschen.

Bloggar har blivit ett värdefullt arbetsredskap för många journalister och för att göra det enklare för SvD:s läsare att hitta de bästa sajterna länkar vi till de senaste rubrikerna från några av våra favoriter inom reklam- och mediebranschen.

I nästa steg kommer det att vara möjligt att använda trackbacks för att delta i debatten men redan nu är det öppet att kommentera på nyhetsloggen.

Reklam- och mediedebatten börjar på http://www.svd.se/mj

Välkomna!”


Bloggar är en intressant – och, gissar jag, underutnyttjad - marknadsföringskanal. Själv har jag inte så många läsare att det jag skriver välter några kiosker precis. Men det finns ju bloggar med tusenfalt fler läsare och rimligen högintressanta läsargrupper.

Det gäller inte minst de unga tjejer som bloggar om mode, skönhet och shopping. Kolla Bloggtoppens totallista så ser ni hur landet ligger. Att få sådana som Engla, Legally Blonde och Hotspot att uppmärksamma en produkt eller kanske Internettjänst är troligen kostnadseffektiv pr.

Precis som det kan vara att maila yours truly. Som gärna tipsar om Jönssons nya giv och mycket stolt sträcker på sig (bildligt talat, jag sitter fan i rullstol) eftersom SvD hälsar att de tänker länka hit.

Bäst man knyter slipsen. Det kan ju komma fint folk på besök framöver.

4 kommentarer:

Vigg sa...

Hmmm... när denna Vigg spenderade tid i huvudkommunen härom veckan så ingick ett krogbesök på en icke namngiven korg (men det var något vattenlevande troligen med det latinska namnet "Rana temporaria").

Ur de inre räjongerna kommer vid pass 22.30 ett sällskap av yngre damer (inte helt ovanligt iofs) men alla dessa damer var utrustade med var sin liten påse av chickare typ med ett tydligt varumärke.

Någon dag senare noterade jag att några av de bloggare du nämnde som av någon underlig anledning hade blogginlägg om samma produkt som varumärket på den lilla nätta påsen. ;) De kreativa firmorna är redan här... frågan är när detta fenomen sprider sig mer. Att vi redan sett politiska försök är väl den så omdiskuterade Danielsson-affären en effekt av. Men vad kommer härnäst...skall vi ha en gissningstävling?

höres
vigg

Anonym sa...

Jag fick inget mail från Svd, men såg ganska snabbt i besöksstatistiken att jag fanns med på Martins blogg (i högerkanten) med mitt senaste inlägg. Ska bli kul att se vad han skriver om framöver, och dessutom intressant att svd väljer att så tydligt lyfta in externt innehåll.

Olle Lidbom sa...

Matföretagen skickar enligt uppgift ut både pressreleaser och matprover till de viktigaste matbloggarna.

Redaktörn sa...

Den väntade utvecklingen går helt enkelt snabbare än jag trodde. Intressant är det hursomhelst.