måndag, juli 3

Ekot och Studio Ett gör hellre ett dåligt jobb än ”gratisreklam”

Sveriges Radio är ett av de medieföretag där nervositeten och oviljan inför allt som kan tänkas vara ”gratisreklam”. Varumärken och företagsnamn ska undvikas i rapporteringen så långt det är möjligt. Alltför ofta blir resultatet onödigt dålig och lätt löjlig journalistik.

I dag har Ekot och Studio Ett berättat om att resandet från Sverige till Kurdistan och Irak ökar. Inslaget i Ekot har vinklats på att två svenska flygbolag nu öppnat direktlinjer från Sverige. Intressant, tänker jag och undrar: vilka bolag då? Men det berättas inte i ekoinslaget, trots att en av cheferna på något av bolaget intervjuas. Är det SAS? Fly Nordic? Jag vet inte, Ekot tycker uppenbarligen att den informationen är oviktig.

I det lite längre inslaget i Studio Ett (som är mer vinklat på det ökande resandet från Sverige till Irak) nämns flygbolaget Jordan Air närmast i förbifarten (jag kan ha hört fel, det gick fort) i slutet av reportaget. Vilket eller vilka de andra flygbolagen är berättas inte här heller. Enligt min mening en absolut självklar upplysning i ett sådant reportage. Talar man om en person vill jag veta vad hon eller han heter, talar man om ett företag vill jag veta vad det heter. Inte så konstigt.

Jag anar och tror att det slentrianmässiga utelämnandet av företagsnamn och varumärken i nyhetsinslag och reportage i Sveriges Radio (det förekommer även i SVT) bottnar i uppfattningen att det omedelbart skulle innebära ett otillbörligt gynnande eller vara gratisreklam om någon sade ”Volvo” eller ”Spy Bar” i etern. Hur relevant det än skulle vara i sammanhanget.

Istället mörkar man så gott det går och säger ”ett flygbolag” eller ”en känd restaurang” och skiter i om lyssnarna får en story med luckor i. ”Opartiskhet” blir viktigare än fakta. Det är dålig journalistik.

Jag vet åtminstone en redaktion på Sveriges Radio där man tvekade länge om huruvida det gick att göra ett reportage om en av de största näringslivssatsningarna i Norrbotten på åratal – Ikeas varuhusbygge i Haparanda. Sammantaget (med effekt på övrig handel osv) väntas Ikeas etablering innebära ett tusental nya jobb i en region märkt av arbetslöshet och utflyttning.
Men på radioredaktionen (inte Ekot denna gång, de har åtminstone publicerat själva nyheten) velade man, eftersom det skulle vara svårt att undvika att nämna ordet ”Ikea” i inslaget. Jösses.

---

Även denna måndagkväll kom J ut till Frösunda med middag från Östermalmshallen: ett par rejäla mackor på mörkt bröd, en med gravlax och en med paté och cumberlandsås. En Sort Guld slank också ner.
Bara några dagar kvar här ute. På fredag åker jag hem, efter en dryg månad på sjukhus och rehabklinik. Känns enormt skönt, även om jag är nojig för att såret jag opererats för ska spricka upp igen. Håll tummarna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

o, så rätt. men håll med om att gränsen mellan relevant nämnande av företagsnamn och otillbörligt gynnande är rätt hårfin ibland. och att det är bättre att man tvekar för ofta än inte tvekar alls?

för övrigt håller jag tummarna.

Redaktörn sa...

Visst, men just SR väljer ofta en sorts nolltolerans som bara känns korkad.