måndag, november 7

Ingen nyhetskänsla på Svenskan. Och, äntligen, Hela listan.


Jag gillar inte Dagens Nyheter. Det är en tidning som jäser av självgodhet och är som ett destillat av allt som är politiskt korrekt. Alltför sällan känns nyheterna nya, om det inte är Knut Kainz Rognerud som grävt fram dem. Nyhetsmässigt är nästan alltid Svenskan den piggare tidningen av de två. Men natten till i dag måste de ha somnat tidigt på SvD. Förstasidans vinkel på kravallerna i Frankrike går i stort sett ut på att nu börjar det lugna ner sig och livet återgår till det normala. Bild på gubbe med käpp i dagsljus, flankerad av utbrända bilvrak. Lite i förbifarten nämns på ettan att tio poliser (det blev fler senare) skottskadats. På DN verkar någon för en gångs skull drabbats av nyhetskänsla – och på förstasidan får vi följaktligen dramatiska bilder från natten och den självklara vinkeln på de skadade poliserna och de över 1 000 brända bilarna. Jag tror Svenskans nattchef fick skäll i dag.
DN var sig mera lik i går. En typisk storhelgsetta, planerad minst två dygn i förväg: Stor Lennart Nilssonbild på fågelinfluensaviruset. Ingen behövde jobba över på allhelgonaafton.

Så fick vi då äntligen namnen på mörkermännen och homofoberna i svenska kyrkan. Den som trots allt vill ha med kyrkan att göra kan nu med listan i hand se till att bojkotta plattskallarna.
Själv tycker jag att detta ytterligare aktualiserar det enda självklara: frånta alla trossamfund den juridiska vigselrätten och gör borgerlig vigsel obligatorisk. Marsch pannkaka till rådhuset – sedan kan de som vill välsignas av präst med eller utan bögnoja, joddla baklänges på vacker sandstrand eller fira Ufo-bröllop göra det. Jag tror att de har en liknande ordning i Frankrike. Ja, ja, ja – jag gifte mig i kyrkan. Men vad fan.

Inga kommentarer: