lördag, november 12
En tüsk ikon
Träffade vännerna på Man In The Moon i torsdags kväll. God belgisk öl i kranarna.
Som vanligt avhandlades högt och lågt. P berättade att han köpt ny bil: en Porsche 928, metallicbrun (minns inte årsmodellen). Heja! Naturligtvis ett klockrent val av stilsäkre P och hans flickvän.
Själv tycker jag att britter och fransmän byggt de intressantaste bilarna (i Europa i alla fall), men det går inte att komma ifrån att 928:n är en verklig ikon från skarven mellan 70- och 80-talen. Jag intervjuade Volvos dåvarande designchef Peter Horbury för några år sedan och han rankade Porsche 928 som en av de fem bäst formgivna bilarna någonsin.
928 var ju tänkt att tillsammans med den enklare 924 utgöra grunden för en ny stamtavla för Porsche. 911 ansågs ålderstigen med sin boxersexa där bak, en konstruktion med rötterna i Volkswagenprojektet före andra världskriget. I dag syns inga spår av 928 eller 924 i modellprogrammet. Men Porsche 911 lever och har hälsan.
Här är några av mina favoriter från 928:ns epok:
Citroën CX – fransmännen har aldrig varit mer egensinniga (gäller särskilt modellåren före 1986). Karossformen 15 år före sin tid och en instrumentpanel full av märkliga mätare och knappar. Har själv ägt en 84.
Aston Martin Lagonda – lyxsedan med osthyveldesign. Massor av elektronik, brittisk elektronik. När bilen skulle visas för den samlade världspressen vägrade den starta. Men cool är den.
Rover 3500 – med något av de hiskeliga stylingkiten är den very eighties.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Good design!
[url=http://noeldkrz.com/yrdb/edng.html]My homepage[/url] | [url=http://nwvhwwce.com/jvpk/itua.html]Cool site[/url]
Great work!
My homepage | Please visit
Thank you!
http://noeldkrz.com/yrdb/edng.html | http://gavyutak.com/vaaf/ctoz.html
Skicka en kommentar