söndag, november 6

Hur kul är Stockholm Live? Och hur kul är man själv?


Jag har ett problem med stand up-komik i tv. Det mesta är nämligen inte roligt. SVT:s Stockholm Live är ett klockrent exempel på att vilja men inte kunna. Ett typiskt nummer innebär att ”komikern” har en enda rolig poäng som han (det är oftast en han) klamrar sig fast vid utan att komma vidare. Efter någon minut utmynnar oftast alltihop i – ingenting. Call me oldfashioned, men jag vill ha en målgång, ett klimax, en punchline. Men nej. Det händer att någon gästartist i Stockholm Live håller måttet, men de fyra programledarna gör det inte. Jag tror att det bottnar i ett alltför vanligt fenomen i svensk media och underhållning: för dåligt grundarbete. För dåligt manus, för dålig research. Och kanske ett för litet land för att fylla en halvtimme varje torsdag med komiker som är roliga.
Fast publiken på plats verkar ha kul. Vilket får mig att undra om det är mig det är fel på. Ofta förstår jag inte ens vad det är som ska vara roligt. Jag jämför med den för mig oerhört plågsamma underhållningsformen bondkomik. Jag står inte ut med Stefan & Krister, men tror mig ändå förstå vad andra skrattar åt.
Känner mig som Kapten Stofil och undrar om jag är fullständigt renons på de rätta referenserna och missar en massa poänger i Stockholm Live. Man är väl för mycket medelklass och för mycket snart medelålders. Håhåjaja. Varför gjordes inte fler avsnitt av Pang i bygget?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med fullständigt. Stockholm Live suger. Tunt som vattvälling. Gästartisterna kan vara OK. Peter Wahlbeck var bra. Liksom DJ Qute.

Björn sa...

Nej, det är inte dig det är fel på. Stockholm Live är något av det mest plågsamma i "humorväg" man kan beskåda. Att publiken skrattar tror jag beror på två saker.

1: Hälften av publiken är antagligen kompisar till programledarna.

2: Psykologi. Man vill att det ska vara kul, därför skrattar man åt de mest urusla vitsar som kastas ut från scen.

Men det mest anmärkningsvärda är väl hur SVT kunde göra mer än en omgång av denna usla smörja.