tisdag, juni 20

Never check a good story

Content is king, hette det under IT-yran för sex-sju år sedan. Innehåll regerar, ungefär. Jo, tjenare. Att det är ytan som regerar - och går in i valrörelsen – blir bara tydligare och tydligare. Uttalanden, ”fakta” och påståenden flyger genom luften och varken politiker eller journalister bryr sig särskilt ofta om att kolla upp dem.

Men det händer. I går granskade Aktuellt den omtalade Blatteförmedlingen, en privat arbetsförmedlingen med den vällovliga ambitionen att para ihop arbetsgivare med arbetssökande med invandrarbakgrund.
Det är ett upplägg som är modernt, kaxigt, har ett underifrånperspektiv och känns trovärdigt på det där härliga förortssättet. Kort sagt oemotståndligt för politiker och journalister.

Aktuellt hade inga problem att få ihop en citatkavalkad där Göran Persson, Maud Olofsson m fl namedroppade och hyllade Blatteförmedlingen. AMS har också gett Blatteförmedlingen konsultuppdrag.

Problemet är bara att det verkar som att Blatteförmedlingen inte lyckas förmedla några jobb. Aktuellt fick inga svar på frågorna om hur många man ornat arbete åt, och den tjej som i ett tidigare reportage i princip garanterats ett jobb inom ett par dagar var efter flera månader fortfarande arbetslös och hade nu ingen kontakt med Blatteförmedlingen.

Blatteförmedlingen kanske har en trög start och blir en braksuccé med tiden. Jag hoppas det.
Men just nu är den intressantast som medie- och debattfenomen. Vem bryr sig om fakta när själva tanken på att engagerade ungdomar från förorten på egen hand löser problemet med en segregerad och diskriminerande arbetsmarknad är så vacker och självklar?

Här skulle jag kunna skriva något om tidningen Gringo, men jag avstår.

------

På Hultsfredsfestivalen tyckte LO att det var en bra idé att låta folk tävla genom att slå i spik i de borgerliga partiledarnas huvuden. En sorglig illustration av den tilltro man har till ungdomars politiska intresse.

Och snart börjar Almedalsveckan. Nya lågvattenmärken garanteras.

3 kommentarer:

Vigg sa...

Hmm så är det allt... synd bara på en bra idé... när man nu vet om att AMS inte klarar skivan och att varje arbetsförmedlare bara förmedlar ett jobb per anställd per år...

Appropå Almedalen så lovar jag en idog bevakning... från Visby direkt...

höres
vigg

Anonym sa...

Hej, intressanta slutsatser du drar ur en intervju som inte sa någonting. Nur Tutal på aktuellt ställde frågan till mig 5 ggr. Hennes avsikt med intervjun var att underminera trovärdigheten för rekryteringsföretag. Detta gjorde hon eftersom hon blev frustrerad av att inte få svar på de frågor hon ställde.

Jag sa redan innan intervjun att jag inte ville gå ut med hur många kandidater vi förmedlat, ännu mindre vilka företag som rekryterar via oss. Skälet är att jag vill gå ut med en omfattande statistik i slutet av året, eller efter 12 månaders verksamhet. Men... nu har vi släppt på lite info ändå.

Nu när det gått lite längre tid kan jag meddela att vi förmedlar mellan 1-3 jobb i veckan. Det är ungefär vad en arbetsförmedlare på arbetsförmedlingen gör per år (beroende på vilken statistik man läser).

Skälet till att vi inte berättar vilka företag vi rekryterar till är att det råder konkurrens i branschen och jag vill inte att mina konkurrenter ska ringa mina kunder.

I övrigt så sa en proffesor i samma intervju, att ingen vet hur många jobb de privata förmedlarna förmedlar.

Men för den som kan tänka själv så är svaret enkelt: Huvudintäkten i rekryteringbranschen kommer just av rekryteringar. Så om vi inte förmedlade jobb så skulle vi inte kunna existera. Enkelt.

Tro inte allt du ser på TV, särskilt inte det som inte är 100% konkret. I många intervjuer klipper dom bort det som dom inte vill ha med och tar med endast det som passar deras syften. Det vet alla som har lite mediaträning, och jag antar att jag skulle hantera samma intervju bättre idag. Men man lär sig jämt något nytt.

I övrigt: Skälet till att kinesiskan inte sökte jobb via Blatteförmedlingen var att hon ordnat jobb själv!

Där ser du alltså ett perfekt exempel på hur media jobbar med att förmedla den info de vill. I intervjun sas endast "hon söker inte jobb genom blatteförmedlingen längre".... och naturligtvis! Varför ska hon det om hon redan har jobb?

Så, nu har du fått svar, hoppas att det ger klarhet.

Mvh
Ivan Daza, grundare Blatteförmedlingen

Redaktörn sa...

”Tro inte allt du ser på TV, särskilt inte det som är 100% konkret”.
Ivan, det är precis det mitt inlägg handlar om.
Ingen är gladare än jag om du lyckas få snurr på Blatteförmedlingen. Min poäng är att Blatteförmedlingen är en idé som är så bra på pappret att politiker helt går i spinn och inte orkar bry sig om fakta. Hur fakta än ser ut.