lördag, juni 17

Medborgarjournalistik, Expressen och källskyddet

Än en gång tror en tidning att man kan maska bilder på webben och på så sätt skydda människors identitet. Denna gång är det Expressen som pekar ut en landslagsspelare som den som läckte om omklädningsrumsbråket efter Sveriges match mot Trinidad-Tobago.
Expressen maskar bilden. Problemet är att det är hur lätt som helst att identifiera spelaren.

Jag hittade denna lilla story på Fredrik Wackås blogg. Han skriver:

Jag hoppas att det inte var så att spelaren i själva verket pratade med Expressen. I så fall ligger de farligt nära att ha brutit mot principen om skydd av källor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

I det här fallet tror jag inte att källskyddet brutits. Vad jag vet är det ingen som menar att spelaren i fråga pratat direkt med pressen om bråket - däremot med en kompis som sedan förde det vidare.

Kanonbra blogg förresten!

Redaktörn sa...

För Expressens skull hoppas jag att du har rätt

Tack för berömmet. Jag går ju lite på halvfart just nu, hoppas du och andra läsare fortsätter titta in då och då.