torsdag, juni 29

Mer om Metro och gränserna mellan reklam och redaktionellt

Vassa Eggen tycker också att Svenska Dagbladets Martin Jönsson inte träffar helt rätt i sitt inlägg om Metros och Canons gemensamma resereportage. Eggen har också fått en del kommentarer.

Men visst går Metro över gränsen ibland. I dag konstaterar Martin Jönsson att tidningen fällts i marknadsdomstolen för att ha publicerat en annons på ettan, utformad som Metros ordinarie förstasida. Enligt min mening något helt annat än Canonartiklarna. De ”falska” förstasidorna är reklam som medvetet utformats som redaktionellt material för att lura läsaren. I de Canonsponsrade artiklarna är samarbetet tydligt presenterat och Canon har – precis som Vassa Eggen påpekar – ingen direkt vinning av artiklarnas innehåll.

Jag är inte säker på att samarbeten som Canonartiklarna är någon bra idé. Jag är däremot helt säker på att fejkade förstasidor skadar Metros trovärdighet och varumärke.

Inga kommentarer: