onsdag, november 15

William bjuder på ännu en lektion i hur nätet funkar

I går uppmärksammade Svt:s Aktuellt historien om den skrattande bebisen William från Nyköping, som blivit stjärna på Internet. Och precis som i radions P4 Extra (se min förra post) var man inte särskilt tydlig med var på nätet (YouTube) William finns att beskåda.
Så vad händer? Massor av nyfikna människor googlar på ”skrattande William” eller liknande och hamnar – här. Hos mig.

Det senaste dygnet har den här bloggen haft nära tio gånger fler besökare än normalt. Om detta tänker jag två saker: tänk om jag haft något att sälja här. Och, vilket drag det är i sökmotormarknadsföring och reklam på Internet.

Häromveckan skrev Resumé om den senaste reklamfilmen för Dove, som annonsören valt att lägga ut på YouTube istället för att köpa reklamtid i tv. Vilket har resulterat i mer trafik till Doves kampanjsajt än efter företagets tv-spot under Super bowl-finalen, USA:s mest sedda tv-program.

Uppdatering:
Bloggaren Pierre Andersson skriver om ”Williameffekten”.

1 kommentar:

C.E. sa...

Roligast i Aktuellt var när Jarl Alfredius hade svårt att låta bli att garva och passade till A-ekonomis studioreporter som sa "I A-ekonomi är det lätt att hålla sig för skratt" (inte ordagrant).
Tråkigt för Williams pappa att den som har fått alla besöken på YouTube är någon annan som påstår sig vara från Kazakstan (inte Borat!) och som har snott filmen och lagt upp den själv. Den tjuvaktige kazaken har belönats av YT för att ha lagt upp en film som fått över 4 milj träffar.