söndag, november 19

Det är alltid någon som betalar – om SVT, Ronaldinho, OJ Simpson och Fox

Häromdagen, jag minns inte om det var i torsdags eller fredags, bjussade SVT ogenerat Nike på lite gratis sändningstid. Det var korta sportsändningen i Gomorron Sverige som avrundades med Ronaldinhos makalösa bolltrollande där han på volleyretur träffar målribban fyra gånger i rad. Snutten påannonserades lättsamt av André Pops (tror jag att det var) och det framgick att det var en pr-film. Dock hade SVT klippt bort sekvensen där Ronaldinho knyter på sig skorna samt pay-offen med Nikes logga.

Den som vill se hela reklamfilmen hittar den till exempel på YouTube, eller på Nikes kampanjsajt. Tidigare i höstas skrev DN om Nikes satsning på fotboll, Brasilien och Ronaldinho.

Spelar det någon roll att SVT-sporten visar Nikereklam som ett lättsamt nyhetsinslag? Ronaldinhos konster är onekligen underhållande och sevärda. Och vad i sportens värld är inte sponsrat? Sport i tv på 2000-talet är ju en bisarr sörja av visningsrättigheter, sponsorvillkor och geschäft. Allt flyter ihop.

Synd bara att Ronaldinhos fantastiska uppvisning denna gång faktiskt var för bra för att vara sann. Nikefilmen är manipulerad, skriver bland annat Sydsvenskan – som precis som yours truly länkar till filmen och tillsammans med SVT och massor av andra medier gratis hjälper Nike med marknadsföringen.


På andra sidan Atlanten utspelas en makaber föreställning som kan vara den grandiosa finalen i historien om OJ Simpson som friades för mordet på sin exhustru och hennes vän för elva år sedan. Hela världen är övertygad om Simpsons skuld och nu kommer han med romanen If I Did It, som helt enkelt är berättelsen om hur han hade begått morden – om han nu skulle ha varit mördaren, vill säga.

OJ ska berätta om boken i två intervjuer i Fox News den 27 och 29 november. Och här är det inte snack om någon gratisreklam. OJ och hans förläggare vet hans värde och Fox får betala 25 miljoner kronor för intervjuerna, som inte bara sammanfaller med bokens lansering – utan också med en viktig tittarmätning för amerikanska tv-kanaler.
Den här storyn berättade Sveriges Radios korrespondent Thomas Nordegren i fredags morse.

Inga kommentarer: