lördag, juli 14

Födelsedagsläsning för Victoria, 30 år i dag


Det sägs att prinsessan Victoria i likhet med pappa kungen har läs- och skrivsvårigheter. Jag hoppas ändå att de båda tar sig tid att läsa Per Anderssons debattartikel i DN i dag. Den innehåller en del svåra ord men inte farligt många.

Per Andersson är statsvetare och betydligt mer kunnig i konstitutionella frågor än yours truly. Han levererar för mig nya argument för monarkins avskaffande när han pekar på de demokratiska problem som uppstår om den som står på tur att bli Sveriges statschef (Victoria) tillåts gifta sig med vem hon vill, till exempel en gymägare från Ockelbo.

Om monarkin ska leva kvar i ett demokratiskt land krävs att kungahusets rekryteringsbas begränsas till andra europeiska kungafamiljer, förklarar Andersson:
”Monarki utan avgränsning framstår som lika odemokratiskt som riksdagsval utan allmän rösträtt. Paradoxen är uppenbar: ju folkligare kungahus, desto oförenligare med demokratin”.

Alltså bör Victoria i demokratins namn förbjudas att gifta sig med Daniel Westling. Och det känns ju inte så modernt, ungefär lika omodernt som monarki i sig.
Det enda rimliga är naturligtvis att avskaffa monarkin och införa republik.


Avslutningsvis vill jag lämna ytterligare ett par lästips till prinsessan och resten av familjen:
Därför är jag republikan av Vilhelm Moberg, på nätet i något kortad version.
Så blir Sverige en republik, ett helt rimligt steg-för-teg-program som centerpartisten Fredrik Bojerud presenterade på sin blogg förra året.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du verkar vara en tråkig och avundsjuk typ du. skaff dig ett liv.

Anonym sa...

vet du hur mycket kungahuset gör för sverige. jag håller med föregående talare. det luktar avundsjuka

Anonym sa...

go viccan! du är bäst!

Anonym sa...

men så har han ju ett förflutet på aftonbladet...

Anonym sa...

Jag kan bara säga att jag håller med. Kungahuset hade en mening, när det beboddes av kungligheter.

Anonym sa...

I ett sånt demokratisk land som Sverige är skulle det vara jätte konstigt att begränsa i mänskliga rättiheter just (som du sagt) Sveriges statschef! Den som inte förstår detta den är minst sagt- EN DEMAGOG!

Lyssna själv på vad du sagt:..."står på tur att bli Sveriges statschef"- ägna dig åt något positivt istället att producera gift...