tisdag, januari 2

Efter språktestet: fp lanserar språkförbudet. Är det fel?


Skolfrågor är verkligen inte mitt kompetensområde. Den som vill läsa någon som verkligen kan något ska spana in min gode vän Kritans blogg. Men ändå – skolan intresserar mig. Och i morse läste jag om ett fp-förslag i Malmö om att förbjuda stadens elever att tala något annat språk än svenska i klassrummet under lektionstid.

Min första tanke var att nu har det alldeles brunnit för detta före detta socialliberala parti som inte längre tycker att snällhet är en bra egenskap. Att få tala sitt eget språk är en självklar rättighet för människor i ett fritt land.
Efter en stund är jag inte lika tvärsäker. Klassrummet är ingen fritidsgård eller allmän mysmiljö utan en arbetsplats som måste fungera för elever och lärare. Och Malmö är en i sammanhanget speciell stad där, enligt artikeln i Aftonbladet, omkring hälften av eleverna i grundskolan har ett annat modersmål än svenska. Kanske måste man ta till sådana här grepp för att undervisningen ska fungera. Och det måste ju vara huvudsaken.

Men ändå. Det känns inte bra när riksdagsmän börjar tala om språkförbud.

Och just som jag undrar vad Kritan har att säga i frågan levererar han det här klarsynta inlägget. Läs det.


Bilden är Peter Tillbergs klassiska ”Blir du lönsam, lille vän?” från 1972.

Inga kommentarer: