torsdag, maj 10

Vår bild av politiken II: Federley och knarket


Jag har aldrig testat några andra droger än tobak och alkohol. Rökningen slutade jag med i åttan, öl, vin och sprit dricker jag regelbundet och troligen i större mängder än genomsnittssvensken. Hur det påverkat min hälsa får en framtida obduktion utvisa.
Men någon narkotika har det alltså inte blivit. Och det har troligen helt andra orsaker än den information och undervisning jag och mina generationskamrater fick när vi gick i högstadiet i början av 80-talet. Budskapet som då trummades in var i princip: om du någon gång provar att röka hasch kommer du att dö av en överdos heroin på en skitig toalett.

I dag vet alla tonåringar att det inte är sant. Den som testar droger blir inte automatiskt sprutnarkoman och kriminell. Han eller hon kan till exempelvis bli riksdagsledamot (eller president i USA, om man inte drar halsbloss).

Centerns Fredrik Federley, 29, berättade häromdagen att han testat både hasch och kokain. Reaktionerna har varit de väntade med fördömanden och avståndstaganden. Men Federleys öppna medgivande kommer inte att skada honom, tvärtom eftersom han
1) ärligt och sanningsenligt svarat på en känslig fråga och
2) skapar identifikation och närhet till alla unga människor/väljare som någon gång själva tagit droger utan att för den skull gå under i knarkträsket.

Historien får Fredrik Federley att framstå som en politiker med verklighetskontakt och därmed en tillgång för centern.

Ett annat parti har denna vecka att handskas med en fd partiledare som tänker börja pendla mellan sitt gods i Sörmland och det nya jobbet som välbetald konsult på en lobbyistfirma. 1-0 till centern.

Inga kommentarer: