I förrgår skrev jag en snutt om bloggar som marknadsföringskanal. Jag kunde lagt till chattar i resonemanget. Det är uppenbart att jag inte är så uppdaterad på det här området.
I kväll sände Rapport ett inslag (klicka här och hoppa fram ca 14 minuter) om ”word of mouth-byrån” Pronto Communication som specialiserat sig på marknadsföring där budskapet sprids bland chattare, bloggare och andra som kommunicerar med varandra över Internet.
Pronto har helt enkelt anställda ”kommunikatörer” som ger sig ut på nätet, sprider uppgifter, länkar, filmsnuttar och annat till personer som valts ut i hopp om att de ska sprida budskapen vidare.
Pronto är bevisligen duktiga på att marknadsföra sig själva också. Några minuter i Rapport är inte fy skam. Nu blev några rader här på bloggen också.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Fast just chattandet som WOM-marknadsföring är inte direkt något nytt... Det har funnits och dividerats i flera år - fr a eftersom det är ett tveeggat svärd, något som Pronto inte gärna medger.
Nej, det är klart. Att lägga kundens marknadsföring i händerna på chattande tonåringar är vanskligt.
Själv skulle jag ju föreslå en vass kundtidning, på nätet eller i pappersform, som alternativ...
Skämt åsido är det spännande med alla nya (nåja) kommunikationsvägar. Möjligheterna och kontaktytorna för påverkan bara växer, och som jag varit inne på tidigare ökar behovet av att vi som mediekonsumenter lär oss förstå och känna mekanismerna.
Skicka en kommentar