onsdag, april 19

Skulle en svensk gascognare säga guzz?

En ny upplaga av Svenska akademiens ordlista är klar. Om orden som åker ut och de som tillkommer kan du läsa här. Själv visste jag inte förrän i dag att jag kommer att sakna gascognarlynne.
Jag vet inte om jag någonsin kommer att börja använda guzz. Men det kanske är en tidsfråga.

Ebba Witt-Brattström uttalade sig om ”blattesvenskan” för en tid sedan och blev missförstådd av mängder av människor som verkar ha gjort sig dummare än de i själva verket är.
EWB skriver bra i dagens DN om det solklara sambandet mellan en nedprioriterad svenskaundervisning i skolan och ökat utanförskap för invandrare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

För det första heter det svenskundervisning, för det andra blir jag fejdlysten av att inte längre kunna få känna lite helsvensk buduoarstämning.

Vinlusen sa...

Jag skulle verkligen sakna gascognarlynne om det försvann ur bolagets sortiment. Det utmärkta "La Gascogne par Alain Brumont Sauvignon Blanc Gros Manseng" 2882 75 kr är ett exempel på gascognarlynne när det är som bäst. "Guzz" använder jag titt som tätt. Oerhört patetiskt av en...34-åring.

Lotten Bergman sa...

Pssst. Länken till SAOL går till SAOB, som ju inte är färdig med sin första upplaga än.

(Jag känner en man som jobbade i 30 år på SAOB, hela tiden på bokstaven S.)

Redaktörn sa...

Lotten,
ajaj så genant. Länken är åtgärdad och går nu till rätt ställe.
Tack för påpekandet!

Kid Texas,
jag vet att det stavas svenskundervisning. Men det borde stavas med ett a. Svenskaundervisning låter som att det handlar om språket. Svenskundervisning låter som att man lär folk bli svenskar.