tag:blogger.com,1999:blog-18676972.post114600134377137361..comments2023-05-30T11:41:20.450+02:00Comments on Redaktörn: Fuljournalistik, sista delen - och lite källkritik och en skitartikel i ExpressenRedaktörnhttp://www.blogger.com/profile/10922728981427834375noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-18676972.post-1146400040246329722006-04-30T14:27:00.000+02:002006-04-30T14:27:00.000+02:00Jag håller med dig. Kontexten för min kategoriseri...Jag håller med dig. Kontexten för min kategorisering är också en föreläsning om copywriting för en skock MKV-studenter vilka lätt missuppfattar sitt uppdrag - det är många gånger jag fått lov att ge tillbaka artiklar till skribenter som tror att de är journalister.deepedhttps://www.blogger.com/profile/00365693396129176760noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-18676972.post-1146077187700985582006-04-26T20:46:00.000+02:002006-04-26T20:46:00.000+02:00Självklart menar jag inte att kundtidningar är obe...Självklart menar jag inte att kundtidningar är oberoende eller kan innehålla kritiska granskningar av det utgivande företaget. Det är journalistik som marknadsföring och det är inget hymla om. Det är just när det börjar hymlas resultatet blir dåligt.<BR/><BR/>Min poäng är att den fria journalistiken så sällan är riktigt fri. Som när Expressen publicerar ett pr-jobb för Calvin Klein. Mina uppdragsgivare får i alla fall betala.Redaktörnhttps://www.blogger.com/profile/10922728981427834375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-18676972.post-1146064737155700352006-04-26T17:18:00.000+02:002006-04-26T17:18:00.000+02:00Mitt upplägg bygger på de kundtidningar som de fle...Mitt upplägg bygger på de kundtidningar som de flesta av studenterna jag föreläser för kommer i kontakt med. Och det du beskriver är ju CSR-marknadsföring: att ta sitt samhällsansvar. Däremot tvivlar jag starkt på att Kupé eller andra stora kundtidningar skulle tillåta en kritisk journalistisk granskning av det egna varumärket i sin egen tidning.<BR/><BR/>Jag utgår också hela tiden från ett varumärkesperspektiv.deepedhttps://www.blogger.com/profile/00365693396129176760noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-18676972.post-1146060501877144252006-04-26T16:08:00.000+02:002006-04-26T16:08:00.000+02:00Jamen, realism har aldrig varit min starka sida. N...Jamen, realism har aldrig varit min starka sida. När villl du bli bjuden på middag?Lisahttps://www.blogger.com/profile/14159265667726140442noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-18676972.post-1146045975157703172006-04-26T12:06:00.000+02:002006-04-26T12:06:00.000+02:00Det är klart att ni båda har klockrent rätt i att ...Det är klart att ni båda har klockrent rätt i att artiklar och inslag ska bygga på korrekt information, ge en så sann bild som möjligt och vara fria från sakfel. Dålig, hafsig och rent vilseledande journalistik finns det alldeles för mycket av, både här och där. Sant, intressant, relevant är nyckelbegrepp som på alltför många håll tycks ha alltför låg status.<BR/><BR/>Det är inte Lisas idé om en varudeklaration av journalister eller medier som sådan jag är skeptisk till. Jag tror bara att den är orealistisk, åtminstone som något som kan genomföras på bred front, i alla medier, utan lagstiftning el dyl.<BR/><BR/>Jag är helt enkelt en cyniker som inte tror att massmedieutbudet som helhet kommer att bli så mycket bättre av sig själv i de här avseendena under en överskådlig framtid. Och eftersom jag inte tror på reglering uppifrån eller begränsningar i pressfriheten (det gör nästan ingen annan heller) är tryck underifrån, från läsarna/tittarna/lyssnarna det jag vill se och känna.<BR/>Då vill det till att mediekonsumenterna är kritiska och så kunniga som möjligt. Konsumentmakt, alltså. Kanske inte heller helt att åstadkomma – men den enda rimliga vägen om man tror på en fri press.<BR/><BR/><BR/>PS. Det är rättvisemärkt kaffe jag är förtjust i.Redaktörnhttps://www.blogger.com/profile/10922728981427834375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-18676972.post-1146042352914076202006-04-26T11:05:00.000+02:002006-04-26T11:05:00.000+02:00Men men... jag förstod ditt resonomang om att medi...Men men... jag förstod ditt resonomang om att mediekonsumenter måste läsa med skrapa glasögon, men detta fråntar inte journalisterna deras ansvar att förmedla nyheter med ett "gott" sakinnehåll. Med "gott" menar jag att åtminstonde jag uppfattar att det slarvas en hel del i både research och i faktaunderlag inom den journalistiska kåren idag. Ett slarv som näst intill gör det omöjligt för oss vanliga dödliga att faktiskt läsa en artikel/ se ett inslag med en nyhetsbehållning. <BR/><BR/>Måhända att jag har ett gammaldags synsätt, men även i ett medialandskap med hög hastighet i nyhetsflödet åligger det den som väljer att förmedla en nyhet att för oss konsumenter skapa en så pass klar bild, med vinkel, så att vi sedan kan både läsa med behållning och ta oss en funderare på varför en nyhet dyker upp just nu.<BR/><BR/>Höres<BR/>ViggVigghttps://www.blogger.com/profile/13104483081259511598noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-18676972.post-1146039124550355102006-04-26T10:12:00.000+02:002006-04-26T10:12:00.000+02:00Åh, vad bra skrivet! Fast för att förstå skulle ja...Åh, vad bra skrivet! Fast för att förstå skulle jag vilja dra en liknelse med ekologiskt kaffe (som jag vet att du gillar). <BR/>Visst är en märkning och en deklaration bra för det är övermänskligt att konsumenten ska kunna följa importkedjor,bestämmelser om bekämpningsmedel och de kan i rimlighetens namn inte åka runt själva på kaffeplatagerna. Jag anser att en enkel titel efter en artikelförfattares byline skulle kunna fungera som en märkning - ett redovisande av metoder om du så vill. <BR/>Sen finns det många som vänder sog mot ekologisk märkning av goda anledningar. Viss märkning kostar pengar att ansöka om så småproducenterna hålls utanför. Märkningen säger ingenting om arbetarnas förhållanden, den innebär att ekologiska äpplen från Uruguay blir ett mer lockande alternativ än närodlat från Mälardalen där man använt sig av IP (integrerad produktion), vilket innebär att bekämpningsmedel analyseras. Ekologisk märkning dövar samvetet som kanske ifrågasätter om vi överhuvudtaget behöver produkten. Kort sagt. Ekologisk märkning suger i många aspekter. Ändå anser jag att märkning är bra och bör behållas. <BR/>Samma sak gäller "märkning" av texter. Det innebär ett problem, det kommer att bli orättvist ibland. Löjligt andra gånger och gränsfallen är många. Men jag tror att just ett ständigt ifrågasättande är det som utvecklar.<BR/>Den innebär inte att mediekonsumenten fråntas sitt ansvar utan fungerar som en del av medvetandegörandet.Lisahttps://www.blogger.com/profile/14159265667726140442noreply@blogger.com